Niewiele osób wie, że akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe są podstawą przemysłu motoryzacyjnego zwłaszcza w branży samochodów elektrycznych. Mają wiele cech wspólnych z ich poprzednikami, choć nowatorskie zastosowanie katody i anody sprawia, że wyróżniają się na tle swoich konkurentów bardzo wyraźnie.
Co to jest akumulator NiMH
Akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy, który w powszechnym użyciu nazywa się nimh to rodzaj akumulatora, który wszedł na rynek w 1989 roku. Nie jest to jednak całkowicie nowy akumulator, gdyż cały mechanizm jego działania oparty jest na dokładnie tych samych założeniach co jego poprzednik – akumulator NiCd.
W akumulatorach nimh elektroda dodatnia (katoda) wykonana jest z płytki niklowej, a elektroda ujemna (anoda) ze stopu rzadkich metali, zwanych egzotycznymi: manganu, kobaltu, niklu, żelaza, chromu czy tytanu. Dzięki zastosowaniu spieku metali rzadkich w anodzie akumulatory nimh mają nawet trzykrotnie wyższą pojemność niż ich poprzednicy.
Zastosowanie akumulatorów nimh
Akumulatory nimh znalazły szerokie zastosowanie w branży motoryzacyjnej, zwłaszcza w produkcji samochodów elektrycznych. Toyota, która jest liderem tej branży stosuje akumulatory nimh z dużym powodzeniem od wielu już lat.
Oprócz tego Akumulatory nimh są również stosowane w samochodach z silnikami szczotkowymi, zatem wciąż są dość powszechne i popularne.
Co wyróżnia akumulatory nimh?
Cechą charakterystyczną akumulatorów nimh jest tzw. efekt leniwej baterii, który powstaje wskutek niecałkowitego rozładowania akumulatora wywołując nieznaczny spadek napięcia znamionowego. Efekt ten jest dość łatwy do usunięcia za pomocą ładowarki z funkcją rozładowania.
Akumulatory NiMH to zdecydowanie górna półka cenowa i klasa premium. Są znacząco droższe od akumulatorów starszego typu NiCd. Charakteryzują się zwiększonym czasem samorozładowania i krótszą żywotnością. Tak jak było też powiedziane wcześniej osiągają one pojemność większą o około 30% i charakteryzują się większą gęstością energii.